דף הבית |   פוקוס חברות   |   שיחת היום   |   המנכ"לים   |   דרושים   |   מתחמים   |   הבמה  
 
  כניסת חברה   |   אתר סלולארי אתר סלולארי  
ידעטק - מנוע חיפוש הייטק
חברות   חדשות   אנשים   דרושים   מילון  
  מציאת פתרון טכנולוגי   |   חברות הייטק   |   פרסם אצלנו  
  Private Zone:     Login     Dashboard   |   Jobs   |
 
הבמה: מגמות חדשות בתחום הבינה העסקית
אסף טימור עידן נוי דניאלה אלקובי-פיש שמוליק סיטון מירב שוורץ-ויטס דוד גרינפלד צביקה גולדרייך יוגב פלד
אהוד דקטר צפריר להב אדיר אורן גיל אברהמי דותן נאמני אלעד ישראלי ליאור כהן-עמיקם יניב מאיר
יותם אהרונסון ניר צרפתי
 
מגמות חדשות בתחום ה- BI: דניאלה אלקובי-פיש, מנהלת מקצועית ויועצת BI בכירה, נס-גילון
 
דניאלה אלקובי-פיש
שוק הבינה העסקית רשם בשנה החולפת תנופה משמעותית, כולל רכישת חברות BI, הקמה או הרחבה של חטיבות בתחום ה- BI. עושר מידע וריבוי יכולות טכנולוגיות הביאו מנהלים לתסכול בתהליך "דליית המידע" מהדו"חות והגרפים השונים. לקוחות הרגישו שמערכת הבינה העסקית מנתבת אותם לחשיבה מסוימת, בעוד השאלות העסקיות שמטרידות אותם, אינן באות לידי לביטוי.
מערכת ידע טק פנתה לחברות מובילות ולמומחים בתחום להסביר כיצד בינה עסקית מאפשרת למיליוני אנשים לקבל החלטות עסקיות טובות יותר

דניאלה אלקובי-פיש 01/06/11 | 12:00 |  Ness Technologies שלוט בפרסומת שכולם רואים - בחר את Ness Technologies

שינויים שחלים בתחום הבינה העסקית

ההכרה בכך שהמידע הינו משאב קריטי להצלחה העסקית של הארגון כבר הובנה והוטמעה במרבית הארגונים. מנהלים מבינים כי הפיכת מידע היסטורי ועכשווי לידע מאפשרת לקיחת החלטות מושכלות שתאפשרנה לארגון להיות פרו-אקטיבי: לשווק ללקוח הנכון את המוצר הנכון בזמן הנכון תוך שימוש בערוץ הנכון, לאתר הונאות, לנתח פעילות לקוחות ולחזות נטישה, לאתר עונתיות ולתכנן בהתאם, ועוד רבות.

עבור גופי ה - BI - Business Intelligence בארגונים השונים זהו אתגר לא פשוט: עליהם לספק את הצרכים ההולכים ונהיים מורכבים המופנים אליהם. דרישות אלה מעמידות את גופי ה- BI בפני סיבוכיות הולכת ועולה. ההחלטה על התפישה, הכלים והמידע הנכונים, שיתנו מענה הן לצרכי המידע הנוכחיים והן לאלו העתידיים ויישום נכון ויעיל של הפתרונות הינם קריטיים ודורשים מומחיות רבה.

יחידת ה - BI צריכה להקדים את המשתמש ולהראות לו דרכים נוספות אשר בהן ניתן לנצל את המידע ואינן דווקא מוכרות לו, תוך הבנה כי לכל מחלקה בארגון תחומי עניין מגוונים ויעדים שונים.
יחידת ה - BI אמורה לספק פתרונות זמינים, מהירים ויעילים בצורה רוחבית, וזאת מבלי לאבד את העיקרון המנחה: אמת ארגונית אחת.

חשיבות של ניתוח המידע עבור ארגונים

התפתחות תפיסת ה- BI

בתחילה לא ידעו המשתמשים מה לעשות עם המידע שנצבר. ככל שעבדו איתו יותר העמיקה הבנתם את חשיבותו והיכולות האדירות הגלומות בו לארגון. בד בבד גדלו דרישות המשתמשים העסקיים ואיתם גם מעמדו של ה- BI בארגון- מיישום קטן וצדדי, המציג אוסף "מחסני מידע" ממוקדי נושא עסקי (Data Marts), למחסן נתונים מרכזי (Enterprise Data Warehouse) המכיל את מרבית המידע בארגון בצורה אינטגרטיבית וחכמה המאפשרת ביצוע ניתוחים מתקדמים ופיתוח של יישומים מבוססי המחסן.

כיום, המגמה היא לשלב את ה- BI בכל התהליכים האופרטיביים של הארגון ובכך לאפשר הן ניתוחים אנליטיים ותפעוליים מעל המחסן והן עדכון של המערכות התפעוליות בנתונים המופקים במחסן.
עם הזמן, הלכו והתעצמו כמות ומגוון הנתונים שנאספו במחסן. ברוב הארגונים, גם כמות נכסי המידע הלכה וגדלה: דוחות מסוגים שונים בכלים שונים ואפליקציות המציגות את המידע בזוויות שונות, בדרך כלל בשל דרישות מגורמים שונים. כמות ועומס המידע שהצטברו עם השנים גרמו למשתמשים עסקיים רבים לתחושה של בלבול ושל חוסר מיצוי הפוטנציאל של המידע הרב והעבודה הרבה שבוצעה ב- BI.

תפישות ומודלים חדשים בתחום הבינה העסקית

סנכרון

בשנים האחרונות, רווחת תחושת המשתמשים העסקיים בארגון כי ניתן להפיק מהמידע הרבה יותר תובנות.
זהו השלב בו הארגון צריך לבצע "הערכת מצב", או כפי שנקרא בשפה המקצועית: Business Discovery.

תהליך זה מתבצע בשלושה מישורים:

1. שיח עם אנשי ה- Business בארגון בדרגי הניהול השונים: המנכ"לים, הסמנכ"לים ודרגי הביניים, לצורך הבנת יעדיהם וצרכי המידע הנדרשים לתמיכה ביעדים אלו.
2. סקירת נכסי המידע הקיימים בארגון.
3. איתור הפערים ותכנון המענה הנדרש המתאים ביותר לארגון וליעדיו הן בטווח הקצר והן בטווח הארוך.
תהליך זה חיוני להבניית הקשר שבין הגורמים העסקיים בארגון לבין אנשי ה- IT ומאפשר למנף את המידע הנאסף ולהפכו לידע אמיתי שיתמוך בהשגת יעדי הארגון.

ה- BI הפך אסטרטגי, והעלה את הצורך בניהול נכון ושוטף של הדרישות העסקיות, תיעדופן והטמעת השימוש במידע. לצורך כך, החלו ארגונים להקים יחידות BICC - Business Competency Center .

ה- BICC הינה יחידה המאגדת בעלי תפקידים מתוך הארגון אשר להם מגוון התמחויות טכנולוגיות, עסקיות ואנליטיות. מטרות היחידה הינן מינוף השימוש במידע בארגון כולו והטמעתו הן בדרגי הניהול והן בדרגים האופרטיביים. באחריות היחידה להגדיר את הידע, הסטנדרטים, המשאבים והתהליכים הארגוניים הנדרשים לכך.
ה- BICC מהווה את הקשר החיוני כל-כך בין המשתמשים העסקיים לבין מחלקת ה- IT: אנשי היחידה הם בעלי הראיה המערכתית בהיבט צריכת המידע. באחריותם ריכוז, ניהול ותעדוף הדרישות העסקיות, הטמעת השימוש הנכון במידע והשמירה על איכות וזמינות המידע בארגון כולו.

מיקוד בביצועי הארגון

הארגונים השקיעו רבות באיסוף וצבירת מידע רב ומגוון במטרה להפיק ממנו את המרב, אך במקום להאיר ולהדגיש את מצב הארגון, עומס המידע, שנדמה כי נשפך כמטר עצום, מבלבל ולא מאפשר למנהלים להתמקד בביצועי הארגון.
המיקוד בביצועי הארגון דורש החלטה המורכבת משני חלקים: מהם המדדים אותם יש להציג ומהן הדרכים הנכונות ביותר להציגם?

מדידת ביצועי הארגון - EPM או BPM - Enterprise / Business Performance Management - הינו תהליך מתודולוגי בו מתבצע תרגום של אסטרטגית הארגון למטרות וליעדים הניתנים למעקב ובקרה באמצעות מדדי ביצוע המוטמעים בארגון ומאפשרים לו להיות פרו-אקטיבי בהחלטותיו.
שילובן של מערכת ה- BI ומערכת לניהול ביצועי הארגון (BPM / EPM) נחשב היום לגישה המקובלת להשגת שיפור עסקי בעזרת נתונים. מערך ה- BI משמש כמנוע אשר אוסף, מרכז ומחשב את הנתונים עבור מערכת ניהול הביצועים.

על מנת שהמדידה תהיה רלוונטית לארגון וליעדיו, על התהליך לכלול את השלבים הבאים:

1. הבנת האסטרטגיה של הארגון
2. ניתוח אופן השפעת האסטרטגיה על תחומי הפעילות בארגון
3. הגדרת השאלות העסקיות שבתחום הפעילות
4. זיהוי והגדרת המדדים התומכים בשאלה העסקית

הצגת המידע - הגישה הויזואלית

מכיוון ש"תמונה אחת שווה אלף מילים", הרי שלאופן הצגת המידע חשיבות רבה כאשר המנהלים מעוניינים לדעת במבט אחד מהו מצב הארגון ומה דורש טיפול מיידי.
הויזואליזציה יכולה לספק מידע נוסף שלטקסט יהיה קשה יותר לספק, כגון: זיהוי דפוסים, התפלגות, יחסים בין סוגי מידע שונים ועוד.
חשוב לזכור כי אפילו שימוש בכלים המתקדמים ביותר לא יספק את המענה המתאים אם העיצוב הויזואלי לא יבוצע באופן נכון.
דשבורדים (Dashboards) הינם האמצעי הפופולארי ביותר כיום להעברת מידע ממוקד. הדשבורד מרכז סוגי מידע שונים במסך אחד ומטרתו להציג סקירה כללית של מצב הארגון הנדרשת לצורך איתור מצבים דורשי טיפול ולאפשר ניתוח מעט יותר מעמיק של אותו מצב, על מנת להבין מה הפעולות בהן יש לנקוט.

ממשק משתמש - User Interface

נושא חשוב נוסף הינו ממשק המשתמש (User Interface) - יש להקפיד לתכנן נכון את האזורים במסך ולהימנע מעומס יתר של אובייקטים וצבעים. אלה יכולים להסיט את תשומת הלב מהנתונים. יש להתייחס למיקום המסננים והחיתוכים במסך, לכותרות, לגופנים בהם עושים שימוש, לתיחומי שטחים במסך ועוד.

כלים ומוצרים ל- BI

כמות ומגוון כלי ה- BI הם רחבים מאוד ונותנים מענה להיבטים שונים של ה- BI:

כלי Backend: כלים לטעינות (כגון: Informatica, Data Stage, SSIS), כלי לבקרת נתונים, ייעול וניהול בדיקות (כגון: DQA של נס-גילון), כלי לניהול RI (כגון: RI Manager של נס- גילון), כלי Case לניהול מודל נתונים ו- Metadata (כגון: ERWin, Power Designer) ועוד.

כלי Frontend: כלים לפיתוח דוחות (כגון: Business Objects, Cognos, OBIEE), כלים לפיתוח קוביות (כגון: פנורמה), כלי דשבורד וויזואליזציה אנליטית (כגון: BO Dashboards, QlikView, Tableau)

לנס- גילון מתודולוגיות סדורות וניסיון רב בביצוע בחינה של צרכי המשתמש, השוואת כלים, ליווי הארגון בבחירת הכלים המתאימים לו ביותר ואף ביישום והטמעת השימוש בו בארגון.

נס- גילון אינה מוטת כלים ויש לה ניסיון רב בפיתוח ויישום BI במגוון הכלים.

לסיכום

ה- BI הולך ומבסס את מקומו בארגון כצורך אסטרטגי, והמידע הופך להיות מנוהל כנכס של הארגון. עובדות אלה מחייבות שינוי של התרבות הארגונית בתפיסת המידע. תמיכה בשינוי זה תתאפשר באמצעות הקמת יחידת BICC, שתאפשר:
1. שמירה על הקשר בין המשתמשים העסקיים לבין ה- IT
2. ניהול מרכזי של המידע בארגון
3. הצגת אפשרויות נוספות וחדשות לניצול המידע הנאגר בארגון על סמך ראייה חוצת ארגון של הצרכים העכשוויים והעתידיים.

יישום הוויזואליזציה צריך להיעשות רק לאחר ניתוח צרכים ודרישות עסקיות. הכלים בהם יעשה שימוש אמורים להיבחר לאחר בחינת התאמת הכלי לדרישות הוויזואליזציה של הארגון, כך שתתאפשר הצגה נוחה שתאפשר הבנה קלה ומיידית של המידע המוצג.
 
תפריט על סדר היום 
 
פוקוס חברות Top 5
חדשות המנכ"לים
דרושים מתחמים
הבמה  
  תפריט הבמה 
 
»  מעורבות חברתית
»  מגמות חדשות בתחום הבינה העסקית
»  מגמות חדשות בתחום ה- CRM
»  מגמות חדשות בעולם הבדיקות
»  עם הפנים קדימה
    בחירת הגולשים
  מגמות חדשות בתחום הבינה העסקית 
 
אסף טימור MatrixBI  
עידן נוי Yael Software  
דניאלה אלקובי-פיש Ness Technologies  
שמוליק סיטון SAP Israel  
מירב שוורץ-ויטס Microsoft Israel  
דוד גרינפלד Xioma  
צביקה גולדרייך Libi Software Technology  
יוגב פלד QlikView  
אהוד דקטר HighView  
צפריר להב iTAnalyzer  
אדיר אורן BICS  
גיל אברהמי Point of View Software  
דותן נאמני DataCube  
אלעד ישראלי SiSense  
ליאור כהן-עמיקם Naya Technologies  
יניב מאיר Datamine  
יותם אהרונסון New AspeQt  
ניר צרפתי enix technologies  
 
 
 
מנוע חיפוש   |   הייטק   |   דרושים   |   Goto-Mobile בניית אתרים לסלולר
 
RSS   |   תקנון   |   צור קשר
 
מחשוב ענן
ניהול קשרי לקוחות
אבטחת מידע
 
בינה עסקית
ניהול ידע
ניהול מסמכים
 
בנקאות ביטוח
תיירות מלונאות
אופנה טקסטיל
 
חינוך אקדמיה
קמעונאות
חקלאות
 
קידום אתרים
דרושים הייטק
 
Cloud Computing
Virtualization
Security
 
Storage
Network
ERP
 
CRM
BI
QA
 
KM
SaaS
SOA
 
BPM
BPO
DRP
 
Outsourcing
Semiconductor
Telecom
 
Mobile
Backup
DMS
 
ידעטק  |  ידע טק  |  ידע-טק


Navigation