דף הבית |   פוקוס חברות   |   שיחת היום   |   המנכ"לים   |   דרושים   |   מתחמים   |   הבמה  
 
  כניסת חברה   |   אתר סלולארי אתר סלולארי  
ידעטק - מנוע חיפוש הייטק
חברות   חדשות   אנשים   דרושים   מילון  
חיפוש מתקדם
  מציאת פתרון טכנולוגי   |   חברות הייטק   |   פרסם אצלנו  
  Private Zone:     Login     Dashboard   |   Jobs   |
 
  הישאר מעודכן!    צור התראת דוא"ל עבור:  BYON IT Solutions
חדשות
למה פרויקטי ניהול-ידע נכשלים, או - איך מיישמים פרויקט ניהול-ידע מוצלח
 
ניהול הידע הוא צורך מובהק עבור ארגונים. אין מחלוקת על הבעיות הנגרמות בשל ניהול ידע לקוי - המצאות גלגל, חוסר יעילות, אי הבנות, כישלונות בפרויקטים והפסדים בעסקאות נגרמים כולם בשל היעדר ידע במקום ובזמן בו הוא נדרש. עם זאת, ולמרות שנעשים ניסיונות רבים להתמודד עם הבעיה, במרבית המקרים הפרויקטים מסתיימים בכישלון. האם מדובר בבעיה אינהרנטית? האם יש דרך ליישם תהליכי ניהול ידע מוצלחים? מטרת מאמר זה להסביר את הגורמים העיקריים לכישלון של פרויקטי ניהול ידע, ולהציע את המתכון לפרויקטי ניהול ידע מוצלחים.

 
 
 
 
יאיר דמבינסקי, סמנכ"ל BYON IT Solutions, ועינת שמעוני, סמנכ"ל STKI

תמונת מצב - פרויקטי ניהול ידע בארץ ובעולם: לתחום ניהול הידע מיוחס כיום מוניטין שלילי. ארגונים רבים מביעים כיום חששות רבים מכניסה לתחום, וארגונים פעילים בתחום מציגים הצלחות בדרך כלל לצד מספר גדול יותר של כישלונות. אחוזי הכשל בתחום זה נעים סביב 70% אבל מה שמרתיע במיוחד הוא המספר הגבוה של פרויקטים שפשוט נזנחים באמצע הדרך או גוועים בצורה הדרגתית לאחר עלייתם לאוויר. ארגונים כמעט תמיד מצביעים על הטמעה כושלת או תכנון לא נכון כגורם העיקרי לכישלונות וכמעט אף פעם לא תולים את האשם בטכנולוגיה.

מחקר שערכה חברת המחקר Bain and Company מראה, כי קיימת כיום רמת שביעות רצון נמוכה באופן כללי בארגונים משיטות ניהול ידע, הרבה יותר נמוכה מדיסציפלינות אחרות. יחד עם זאת, אותו המחקר מראה שהשימוש בניהול ידע ככלי ניהולי הנו גבוה (כ-80% מהארגונים הגדולים משתמשים בשיטות וכלי ניהול ידע), וכי שימוש זה רק צפוי להמשיך ולעלות - ארגונים מתכוונים להעמיק משמעותית את השימוש שלהם בכלים ושיטות אלה. מה הסיבה? אם אנחנו כל כך לא מרוצים מתחום ניהול הידע, למה אנחנו מתעקשים להמשיך ולהשקיע בו מאמצים ותקציבים?

רקע
ניהול הידע הוא צורך מובהק עבור ארגונים. אין מחלוקת על הבעיות הנגרמות בשל ניהול ידע לקוי - המצאות גלגל, חוסר יעילות, אי הבנות, כישלונות בפרויקטים והפסדים בעסקאות נגרמים כולם בשל היעדר ידע במקום ובזמן בו הוא נדרש. עם זאת, ולמרות שנעשים ניסיונות רבים להתמודד עם הבעיה, במרבית המקרים הפרויקטים מסתיימים בכישלון. האם מדובר בבעיה אינהרנטית? האם יש דרך ליישם תהליכי ניהול ידע מוצלחים? מטרת מאמר זה להסביר את הגורמים העיקריים לכישלון של פרויקטי ניהול ידע, ולהציע את המתכון לפרויקטי ניהול ידע מוצלחים.

על מנת להתחיל לטפל בבעיה, צריך להגדיר מה הוא פרויקט ניהול ידע מוצלח. התשובה הישירה היא - פרויקט שתורם, לאורך זמן, לשיפור התוצאות העסקיות של ארגון. עם זאת, בשל הקושי למדוד את התוצאה הזו ניתן לעתים להסתפק בתוצאה עקיפה: בניית פתרונות ניהול ידע שנעשה בהם שימוש משמעותי ורציף לאורך זמן, ואשר משרתים תהליכי ליבה ארגוניים.

בהגדרת פרויקט מוצלח לא ניתן להסתפק בבניית פתרונות שנעשה בהם שימוש רציף, כי ספר טלפונים ארגוני הוא בדרך כלל פתרון כזה, אך הוא בוודאי אינו פתרון שתומך ישירות בתהליכי ליבה ארגוניים.

אם מקבלים את ההגדרה, השאלה היא: איך בונים פתרונות אשר:

א. תורמים לתוצאות העסקיות של הארגון.

ב. נעשה בהם שימוש משמעותי לאורך זמן.

בנוסף לכל הנ"ל נדרש תנאי נוסף: איך מושגת או נשמרת מחויבות ומעורבות של ההנהלה הבכירה. בלעדיה, ייתכנו מצבים שפרויקט (גם מוצלח) ייעצר ולא ישיג את מטרותיו.

איך משיגים או משמרים את תמיכת ההנהלה ובעלי עניין בכירים נוספים?
מרבית המקרים כאשר מותנעת תכנית ניהול ידע בארגון, זה נעשה באישור ההנהלה. עם זאת, הגורמים העוסקים בניהול הידע יודעים עד כמה האישור הזה עדין ושביר. ההחלטות בהנהלה מתקבלות בשעת רצון שבה יש יותר נכונות ורצון להתמודד עם הפערים, ופחות חששות והתנגדויות, אבל מצב זה לא בהכרח מאריך ימים, ולכן חשוב לנקוט בצעדים הבאים על מנת שהתמיכה תישאר ותתחזק:

» חשוב להגיע לפתרונות מהירים. חלון ההזדמנויות אינו ארוך מספיק, וחייבים להציג תוצאות. הביטוי "Think Big, Start Small" הוא זה שצריך להנחות את מובילי הפעילות.

» חשוב מאד לאסוף סיפורי הצלחה. קשה לגרום לאנשים לספר אותם, גם בשל הקושי שלנו לפרגן, וגם מכיוון שהפעילות נתפסת בשטח ככזו שנתמכת על ידי ההנהלה, ולכן חשוב לעשות מאמצים מכוונים ולאסוף את הסיפורים האלו אותם צריך להציג להנהלות. את השיווק להנהלות צריך לעשות ככל הניתן במונחי תפוקות, כדי שהתועלת תהיה ברורה.

» חשוב לגייס שותפים בהנהלה. אחד הפרדוכסים המוכרים הוא ההתנגדות שנוצרת בהנהלה כאשר התהליך מצליח. כל עוד התהליך מנומנם הוא אינו מהווה סיכון לאף אחד, ואפשר "לתת לנערים לשחק לפנינו", אבל כאשר התהליך מתחיל להניב תוצאות, יש מנהלים שמתחילים להילחץ ולראות בו איום. לכן, יש לגייס את אותם המנהלים כבר בשלבים ראשונים של התהליך, ולא להסתפק בגיוס המנכ"ל. הפיכתם לשותפים, וחלוקה של הקרדיט (כמו גם שותפות בקבלת ההחלטות) עשויה להתברר כאחת הפעילויות החשובות ביותר בתהליך, במונחי עלות/תועלת.

» אחת הבעיות המקשות על השגת אישור מנהלים ותקציב להתנעת תהליכי ניהול ידע כיום נובעת מהמוניטין הבעייתי שיצא לניהול הידע. אחת הסיבות למוניטין זה היא הכישלונות הרבים בפרויקטי ניהול ידע. הדרך להתמודד עם מוניטין זה היא לצבור הצלחות, ולעבוד בצורה מקצועית. לצערנו, אנשים רבים מתייחסים לניהול הידע כ"סככת האופניים" - זה נראה פשוט על פניו, אבל כפי שניתן להבין ממאמר זה - ניהול ידע הוא דיסציפלינה מקצועית ביותר ולא פשוטה כלל.

לסיכום, על מנת ליישם פרויקט ניהול ידע מוצלח יש לטפל בכל המרכיבים שצוינו לעיל: לבנות פתרון בעל ערך למשתמשים, לוודא שייעשה בו שימוש לאורך זמן, ולגייס את ההנהלה למעורבות בפרויקט. על מנת להיכשל - מספיק להיכשל באחד מהמרכיבים. מכיוון שכך, נדרש ניהול מקצועי של תהליך ניהול ידע בארגון, והתייחסות, במקביל, לכל הנושאים בהם צריך לטפל. הדבר אינו פשוט, אך אפשרי, וככל שיהיו יותר פרויקטים מוצלחים, יהיה יותר קל לקדם את הנושא, ולבנות פתרונות מוסיפי ערך.
 
Knowledge Management  |  IT  | 
 
תפריט על סדר היום 
 
פוקוס חברות Top 5
חדשות המנכ"לים
דרושים מתחמים
הבמה  
    בחירת הגולשים
  חדשות
 
 
  מנכ"לים
 
אלי משה אודי מוקדי
ברק רגב שמעון דיק
 
 
 
מנוע חיפוש   |   הייטק   |   דרושים   |   Goto-Mobile בניית אתרים לסלולר
 
RSS   |   תקנון   |   צור קשר
 
מחשוב ענן
ניהול קשרי לקוחות
אבטחת מידע
 
בינה עסקית
ניהול ידע
ניהול מסמכים
 
בנקאות ביטוח
תיירות מלונאות
אופנה טקסטיל
 
חינוך אקדמיה
קמעונאות
חקלאות
 
קידום אתרים
דרושים הייטק
 
Cloud Computing
Virtualization
Security
 
Storage
Network
ERP
 
CRM
BI
QA
 
KM
SaaS
SOA
 
BPM
BPO
DRP
 
Outsourcing
Semiconductor
Telecom
 
Mobile
Backup
DMS
 
ידעטק  |  ידע טק  |  ידע-טק


Navigation