דף הבית |   פוקוס חברות   |   שיחת היום   |   המנכ"לים   |   דרושים   |   מתחמים   |   הבמה  
 
  כניסת חברה   |   אתר סלולארי אתר סלולארי  
ידעטק - מנוע חיפוש הייטק
חברות   חדשות   אנשים   דרושים   מילון  
חיפוש מתקדם
  מציאת פתרון טכנולוגי   |   חברות הייטק   |   פרסם אצלנו  
  Private Zone:     Login     Dashboard   |   Jobs   |
 
  הישאר מעודכן!    צור התראת דוא"ל עבור:  Netwise
חדשות
איך שמידע מסתובב לו: על התפתחות ממשק המשתמש של הרשתות החברתיות
 
בעידן הנוכחי רוב האינטראקציות החברתיות מתרחשות ברשת, ורשתות חברתיות חדשות צצות כפטריות אחרי הגשם. בתקופה כזו לא מספיק להציע לגולשים רשת חברתית חדשה או עיצוב מפתה בלבד, אלא גם ממשק משתמש שיספק לגולשים ברשת החברתית חוויה נוחה, פשוטה ויעילה.

ארז עדן 12/01/10 | 06:19
שלוט בפרסומת שכולם רואים - בחר את Netwise
 
 
 
 
איך שמידע מסתובב לו: על התפתחותן של הרשתות החברתיות והתפשטות המידע מנקודת המבט של ממשק המשתמש

ארז עדן כותב על השינויים שעברו הרשתות החברתיות, סוד ההצלחה של Facebook ו- Twitter, איך מתמודדים עם כמויות הולכות וגוברות של מידע ועל המגמות החדשות בממשק המשתמש של הרשתות החברתיות.

אחרי שהדודה שלך, הבוס וכל החברים מהתיכון והצבא הצטרפו לרשימת החברים שלך ב-Facebook או לרשימת האנשים שאחריהם אתה עוקב ב- Twitter, מגיע הרגע שבו נותר לך להתעדכן באתר ולמצוא את טקטיקת ההתמודדות שלך עם שפע העדכונים. הצלחתן של הרשתות החברתיות מעלה שאלות חשובות: באיזה מידע מעוניינים המשתמשים? ואיך ניתן להתמודד עם זרמי המידע שמציפים את הגולש מכל עבר? לממשק המשתמש יש משקל מכריע בארגון הרשתות החברתיות וביצירת אתר שהמשתמשים יירשמו אליו ויגלשו בו לעיתים תכופות.

מושכים מידע: הרשתות החברתיות הראשונות

הרשתות החברתיות הראשונות, ביניהן Friendster ו- MySpace היו מבוססות על עמודי הפרופיל האישי של המשתמשים ברשת, והם היוו את אבני הבניין של הרשתות. החברים ברשת יכלו לשלוח מסרים ולהעלות תמונות, אך אם המשתמש רצה להתעדכן בפרטי החברים, הוא היה צריך להיכנס לפרופילים האישיים שלהם ולבדוק בעצמו. במילים אחרות, הוא היה צריך למשוך את המידע שעניין אותו בעצמו, ללא סיוע מממשק האתר. האינטראקציה באותן הרשתות הייתה מבוססת על משיכת מידע (Pull interaction) ולא זכתה להצלחה נרחבת בקרב הגולשים. מעניין לציין שדווקא בסצנת הדייטים רשתות אלו זכו לעדנה משום שלפרופיל האישי יש משמעות מרכזית ביצירת הקשר הראשוני בין האוהבים הפוטנציאליים.

Facebbok מופיע והעולם עובר ל- Push interaction

Facebook היא הרשת החברתית הראשונה שעשתה שימוש מוצלח בדחיפת מידע (Push interaction). היא הפציעה לעולם האינטרנט ב- 2006 והמציאה את ה- Newsfeed, שהציע למשתמשי הרשת עדכונים לפי סדר כרונולוגי: חבר אחד התחבר, אחר העלה תמונות והשלישי התחתן. שינוי הקונספט משך מיליוני גולשים חדשים שנכנסו לאתר וראו את כל מה שמתרחש בעולם של חבריהם ולא נזקקו יותר לבדיקת הפרופילים האישיים של חבריהם על מנת לשאוב פרטים חדשים.
ה- Facebook הציעה אפליקציות בסיסיות אך אפשרה למשתמשים לבנות אפליקציות בעצמם. פותחה לשם כך פלטפורמה שבה כל אדם או חברה יכלו לבנות אפליקציה. כל עדכון באפליקציות של המשתמשים הופיע בעדכון של חבריהם, וכך הן התפשטו ויראלית והובילו לכך שבתקופה שבה היו עדכוני אפליקציות רבים, חלה הנסיקה המהירה ביותר של הרשת.

משנים את כיוון הזרם: מפעולות לאנשים

עם הצלחתו הפנומנאלית של ה- Facebook צצה בעיה שהלכה והחריפה ככל שמספר המשתמשים עלה: המשתמשים באתר הפסידו יותר ויותר עדכונים מחבריהם ברשת. חלק מהמשתמשים התמכרו ונכנסו לאתר לעיתים תכופות, אך עדיין נותרו משתמשים רבים שפספסו פריטי מידע שמעניינים אותם.
כדי לשפר את חווית השימוש באתר ולעודד את החברים בו לגלוש יותר, האנשים שמאחורי Facebook יזמו שינויים בממשק המשתמש שלו:

» מרכוז העדכונים: עדכוני חדשות שוטפים הופיעו במרכז המסך.
» הצפת מידע עבור הגולש: מצידו הימני של המסך הופיעו הצפות של נושאים שאמורים לעניין את הגולש שנקראו Highlights, ונקבעו לפי פרמטרים שונים, ביניהם - כמות התגובות שקיבל פריט המידע ואופיו, עדכון מצב אישי מרווק לנשוי קיבל עדיפות על עדכון תוצאות שאלון שמילאו משתמשים אחרים וכן הלאה.
» אפשרות חלוקה לקבוצות: ניתן לחלק את החברים לקבוצות שונות לפי העדפת הגולש. כך ניתן למשתמשים כלי סינון דרכו הם יכלו לבחור מאיזו קבוצה הם ירצו לקבל את המידע.
» הוספת כפתור ה- Like: הכפתור מאפשר סימון חיובי של אייטמים שחברי הרשת פרסמו.

משמעות השינויים הללו היא שה-Facebook הפך מעולם של פעולות לעולם מכוון אנשים וחברים, כך לפחות הייתה כוונתם של יוצרי האתר. למרות הכוונות הטובות שעמדו מאחורי השינויים, משתמשים רבים לא אהבו את השינויים, אך האתר עדיין זכה להצלחה וכמות כניסות גדולה.

הרשתות הוותיקות מעתיקות ו- Twitter מצטרפת לזירה

הצלחתו של ה- Facebook לא נעלמה מעיניהם של העוסקים במלאכת אפיון ממשק המשתמש באתרי אינטרנט שרכבו על גל ההצלחה של העדכונים בזמן אמת. אתרים פופולריים כמו Flickr ו- YouTube החלו לעדכן את הגולשים בעמוד הבית לגבי תכנים חדשים שהתעדכנו בהם בצורה כרונולוגית, בדומה ל- Facebook. בנוסף, יתר אתרי הרשתות החברתיות העתיקו את הנוסחה המצליחה של Facebook והציעו עדכונים באינטראקציית דחיפה. Friendster, Myspace ורשתות חברתיות ותיקות נוספות התעדכנו וניסו למשוך את המוני הגולשים שנטשו אותם לטובת ה- Facebook באמצעות הצגת "חדשות" על חבריהם לרשת.

אם פריחתן המחודשת של הרשתות החברתיות הוותיקות לא מספיקה, צצו גם שלל רשתות חברתיות חדשות. המצליחה והמדוברת שבהן היא ה- Twitter שנוסדה ב- 2006 והצליחה למשוך מיליוני משתמשים מרחבי העולם. "כמה נחמד יהיה אם אוכל לעדכן את החברים שלי במה שאני עושה דרך SMS באופן מרוכז" חשב אחד ממקימי האתר, ואכן, על רעיון זה מבוסס האתר: כתיבת עדכונים קצרים שהמשתמשים ברשת יוכלו לקבל גם ב- SMS.

ל- Twitter לקח זמן לתפוס תאוצה, משתמשים רבים לא ידעו איך לעכל את מגבלת התווים ולא הבינו את תפעול האתר: האתר מציע עדכונים בחלון המרכזי מחברים שהמשתמש בחר לעקוב אחריהם. בנוסף, המשתמשים פיתחו כלים שאפשרו להם להתמצא יותר בקלות באתר:
» כיתוב ה- RT המסמל ציטוט של Tweet (עדכון) שמשתמש אחר העלה.
» סימון ה- @ שמסמל תשובה ל- Tweet של חבר.
» סימן הסולמית # (הקרוי hash tag) שנועד לתייג את ה-Tweet ברשימות שונות של נושאים.

דרכי התמודדות עם עומס המידע
שלל האתרים והעדכונים עייפו חלק ניכר מהמשתמשים, ונוצרה תופעת Social network fatigue (לאות רשתות חברתיות). בשלב זה נכנסו לתמונה מגוון אתרים שניסו להציג את המידע בצורה ידידותית ולרכוב על גל ההצלחה של העדכונים החיים: האתר Friendfeed מתקשר עם אתרי הרשתות החברתיות ואוסף מהם עדכונים שמוצגים בו באופן מרוכז וכך מספק לחברים בו מידע על כל העדכונים בכל הרשתות החברתיות. ה- Facebook, שהיה מאוים מהתחרות, רכש את האתר Friendfeed באוגוסט 2009. לפי הפרסומים בעיתונות, הרכישה התבצעה תמורת 15 מיליון דולר.

» מנועי חיפוש שהתחברו ל- Twitter מספקים מידע על הלך הרוח בקרב משתמשי האתר וסיפקו תשובה לשאלה - על מה כולם מדברים? כך נוצרה רשימת Trending topics שסיפקה מידע על הנושאים החמים בזמן אמת.
» איסוף Tweets פופולאריים מה- Twitter הוא המהות של האתר OneRiot שאוסף את ה- Tweets (עדכונים ב-Twitter) שזכו לתשומת הלב הרבה ביותר באתר באמצעות ה- RT (מענה להם או ציטוט שלהם).
» איסוף לינקים פופולאריים ב- Twitter התאפשר באמצעות האתר TweetMeme שמוצא את הלינקים שאליהם מקשר מספר המשתמשים הגדול ביותר באתר. מנוע החיפוש מתעלם לחלוטין מתוכן העדכונים עצמם ובודק ישירות לאן הם מפנים.
» עדכונים חיים ב- Google: מנוע החיפוש הפופולארי מציע עדכון חדש תחת השם Latest - עדכונים בזמן אמת מה- Tweeter, מבלוגים ורשתות חברתיות אחרות מופיעים בתוך בועית שהמלל בה נע באופן אוטומטי. כעת עדיין מדובר על כלי ניסויי שלא כל המשתמשים רואים בעמוד התוצאות הראשון. כדי לראות כיצד Google Latest פועל, היכנסו לעמוד התוצאות של Love ותוכלו לראות תוצאות שמתעדכנות אחת לכמה שניות ואף כל שנייה, תוכלו להזין לחלון החיפוש כל נושא שמעניין אתכם ולקבל עדכונים בזמן אמת.

רבות הדרכים להתמודדות עם זרמי המידע הגואים

כפי שניתן לראות, זרמי המידע הרבים מקבלים יחס שונה באתרים ובמנועי החיפוש השונים. Facebook עדכנו לאחרונה את האתר פעם נוספת, ומפתחיו עדיין מתקשים להתמודד עם המידע ותוהים מה להציג ואיך להציף עדכונים.
דרכי השיתוף, אופן הצפת העדכונים ודירוג האייטמים שמוצפים למשתמשים ברשתות החברתיות, מושפעים מאפיון האתר. יצירת ממשק משתמש ידידותי תוך כדי בדיקות והתאמה לצורכי הגולשים, היא השלב הראשון ביצירת רשת חברתית מוצלחת.

המאמר מבוסס על ראיון עם ארז עדן, יועץ ממשק משתמש בחברת Netwise
 
Social Network  |  Network  |  RT  |  Testing  | 
 
תפריט על סדר היום 
 
פוקוס חברות Top 5
חדשות המנכ"לים
דרושים מתחמים
הבמה  
    בחירת הגולשים
  חדשות
 
 
  מנכ"לים
 
ברק רגב ברק עילם
עוזי נבון נדב ארבל
 
 
 
מנוע חיפוש   |   הייטק   |   דרושים   |   Goto-Mobile בניית אתרים לסלולר
 
RSS   |   תקנון   |   צור קשר
 
מחשוב ענן
ניהול קשרי לקוחות
אבטחת מידע
 
בינה עסקית
ניהול ידע
ניהול מסמכים
 
בנקאות ביטוח
תיירות מלונאות
אופנה טקסטיל
 
חינוך אקדמיה
קמעונאות
חקלאות
 
קידום אתרים
דרושים הייטק
 
Cloud Computing
Virtualization
Security
 
Storage
Network
ERP
 
CRM
BI
QA
 
KM
SaaS
SOA
 
BPM
BPO
DRP
 
Outsourcing
Semiconductor
Telecom
 
Mobile
Backup
DMS
 
ידעטק  |  ידע טק  |  ידע-טק


Navigation